We hebben de pandemie bijna onder controle en er staat ons een geweldige sportzomer te wachten. Naar verwachting zal de Nederlandse economie dit jaar 2,2% groeien en dat is geen slechte prestatie. Prestaties worden ook van jouw IT-omgeving verwacht. En dan in het bijzonder werkplekprestaties, want een uitmuntende gebruikerservaring is de sleutel tot productiviteit. Welke technologie is toekomstbestendig en draagt bij aan een blije medewerker? Onze stelling: ‘anywhere werken is een blijvertje’. Sta je aan de vooravond om uw IT-omgeving aan te passen of te vervangen? Stel de gebruikers(ervaring) dan absoluut centraal!
COVID-19 heeft een grote impact veroorzaakt op onze manier van werken. Remote werken valt niet meer weg te denken. Werken buiten de traditionele kantooromgeving is in een stroomversnelling terechtgekomen en daarmee is de definitie ‘werkplek’ drastisch veranderd.
Het veranderen van conventionele werkmodellen, die al jaren een punt van discussie waren, heeft in de volle breedte ineens de hoogste prioriteit gekregen. Sommige bedrijven, zoals bijvoorbeeld de Britse financiële dienstverlener Barclays, hebben hun werkstructuur volledig aangepast, daar waar ze voorheen terughoudend waren om buiten kantoor te werken. Andere bedrijven gaan nog verder. Zo heeft Spotify de strategische stap genomen om werknemers vanaf deze zomer zelf te laten kiezen waar zij werken. De exacte combinatie van kantoor- en thuiswerk is een beslissing die iedere medewerker samen met zijn manager neemt. Daarbij is nog meer flexibiliteit mogelijk als het gaat om het land en de stad waar iemand werkt. Als men toch graag vanuit een kantoor werkt en een locatie kiest die niet in de buurt van een Spotify-kantoor is, worden medewerkers ondersteund met een lidmaatschap voor een zogenaamde co-working space.
Tijdens de corona pandemie deden we op het LinkedIn account van ACA IT-Solutions een poll over thuiswerken. De vraag was: Steeds meer werkgevers maken beleid over thuiswerken. Hoeveel dagen zou je structureel thuis willen werken? De uitslag:
Als werkgever/IT-verantwoordelijke is dit een belangrijk signaal met het oog op de IT-roadmap van de organisatie.
Kijkend naar de toekomst, werken op afstand van kantoor zal blijven, maar niet uitsluitend. Laat daar geen misverstand over bestaan. Betrokkenheid en verbinding zijn en blijven heel belangrijk. Werken op afstand betekent dat men thuis of elders kan werken en daarin dus ook wordt gefaciliteerd.
In feite is de afgelopen 25 jaar een ware (r)evolutie gebleken voor de werkplek. De desktop is al een tijdje virtueel en applicaties en data staan in het datacenter. Daarmee creëren we gebruikersgemak, veiligheid en vereenvoudiging van werkplekbeheer. Ook audio en video zijn allang geen beperking meer in een server-based-computing-landschap. Je kunt vandaag de dag videovergaderen of zelfs CAD-applicaties gebruiken binnen de virtuele werkplek. Zo hielpen wij onze klant VMI Group, vorig jaar al kort na de eerste lockdown, met een remote werkplek voor 100 CAD-tekenaars.
Hét datacenter als zodanig bestaat natuurlijk niet meer. Applicaties en data staan nu immers overal verspreid in de cloud. De uitdagingen van een remote werkplek zijn uitgebreid met toegangscontrole (veiligheid) en single sign-on inloggen (gebruikersgemak en veiligheid). Maar ook voor deze vraagstukken zijn beproefde oplossingen beschikbaar. Geen enkele beer meer die een digitale werkplek in de weg staat.
Bedrijven die al werken met een digitale werkplek, hebben ervaren dat thuiswerken in de afgelopen periode functioneel geen enkel probleem was. Echter waar bedrijven, voor het coronavirus, waarschijnlijk niet bij stil stonden is het belang van de schaalbaarheid van hun IT-oplossing. Stel, je moet met 100 medewerkers werken op een omgeving die ontworpen is voor 35 gelijktijdige gebruikers. Daar wordt niemand blij van. De gebruikerservaring, of in goed jargon User Experience (UX), van een nieuwe (digitale) werkplek moet uitblinken. Net als van een topsporter, wordt er van de IT-afdeling verwacht dat de werkplek steeds beter presteert. Een Anywhere Workspace speelt hierbij een belangrijke rol.
Breng in kaart welke rollen en taken het best tot hun recht komen op kantoor. Inventariseer bij de medewerkers welke IT-middelen en -gebruikerservaring zij in een specifieke situatie nodig hebben. Maak een opsomming welke werkzaamheden idealiter op de zaak plaatsvinden en welke daarbuiten gerealiseerd kunnen worden. Sommige taken leiden in de nieuwe werksituatie op korte termijn tot een hogere productiviteit maar ook tot minder innovaties. Oefening baart kunst en na lang oefenen wordt men sneller, stabieler en bekwamer (Bruce Lee).
De vraag naar kantoorruimtes blijft bestaan. Zorg ervoor dat er verzamelplaatsen zijn waar collega’s elkaar fysiek kunnen ontmoeten op kantoor. Medewerkers hebben behoefte aan interactie en het is de verwachting dat medewerkers deze ruimtes actief blijven opzoeken. Juist ook in het licht van innovatie moeten we elkaar blijven ontmoeten en inspireren.
Last but not least… Het is écht cruciaal om als werkgever de traditionele manier van werken en systemen van beoordelen te heroverwegen en aan te passen. Het niet zichtbaar zijn van werknemers vraagt van managers om leiding te geven op basis van resultaat en tegelijkertijd met gepaste aandacht voor de medewerker. Deze vraagt om verbinding, erkenning en betrokkenheid en wil nog steeds gezien worden.
Kijkend naar de toekomst, werken op afstand van kantoor zal blijven, maar niet uitsluitend. Laat daar geen misverstand over bestaan. Betrokkenheid en verbinding zijn en blijven heel belangrijk. Werken op afstand betekent dat men thuis of elders kan werken en daarin dus ook wordt gefaciliteerd.
Een toekomstbestendige werksituatie van een organisatie is er een die ‘overal’ bestaat. Werknemers van de toekomst verwachten een totale omarming van het ‘overal’ en ‘altijd’ kunnen werken en dan voelt iedereen zich een winnaar.
Wil je van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem dan even contact met ons op.