“Cybercrime en recente politieke spanningen hebben onze ogen geopend. Wat gebeurt er als ons bedrijf wordt getroffen door een calamiteit? Hoe houden we onze kritische bedrijfsprocessen beschikbaar en toegankelijk? Om hier eens grondig naar te kijken hebben we op advies van ACA IT-Solutions een Business Continuity Plan (BCP) opgesteld. Vanuit hier kunnen we nu razendsnel reageren op eventuele incidenten of plotselinge downtime. Kortom: een essentiële roadmap die ons precies vertelt wat te doen bij een eventuele crisis.”
Samen met ACA
Business Continuity Management (BCM) waarborgt het bedrijfsproces en het voortbestaan van de organisatie. Aan de hand van een pakket van maatregelen kunnen onder crisisomstandigheden de kritische bedrijfsprocessen van een organisatie worden voortgezet en de reputatie worden beschermd. In een BCP worden de belangrijkste risico’s in kaart gebracht en onderzoeken we de eventuele (financiële) gevolgen van deze risico’s. Met de maatregelen wordt de (gevolg)schade voorkomen en beperkt. Kritieke processen worden vastgelegd en we beoordelen hoe snel deze moeten worden hervat en hoe je dit realiseert.
Na een uitgebreide analyse van de impact en kwetsbaarheden volgt een calamiteitenplan om mogelijke downtime te kunnen ondervangen. Het implementatieplan omvat alle benodigde werkzaamheden en resources om de omgeving geschikt te maken voor een uitwijk. Kortom: wat gebeurt er als bij een storing of een crisis sprake is van deelstoringen of het bedrijfsproces zelfs helemaal stil komt te liggen? Bijvoorbeeld bij de uitval van kritieke ICT-infrastructuur door cybercrime of een natuurramp. De oorzaak van de crisis is wellicht niet zo belangrijk, dat geldt echter wel voor de gevolgen van deze gebeurtenis op jouw bedrijfsvoering.