Terug
Blog 25-02-19

ISDN stopt, wat is het beste alternatief?

ISDN

ISDN stopt. Dat heeft telefonieprovider KPN bekend gemaakt. Dat betekent dat per 1 september 2019 deze dienst niet meer wordt ondersteund en kan er dus niet meer gebeld worden via de traditionele ISDN-lijnen. De dienstverlening rondom ISDN1/2 en ISDN/PSTN kan vanaf dat moment niet langer worden gebruikt.

Over ISDN

De afkorting ISDN betekent Integrated Services Digital Network. Deze digitale vorm van telefonie wordt al sinds de jaren 90 gebruikt. Voor die tijd werd POTS gebruikt, dat staat Plain Old Telephone Service. Het digitale ISDN maakt het voor het eerst mogelijk om veel meer data over de koperen lijnen te sturen. Hiermee ging ook de geluidskwaliteit enorm omhoog en won de telefoonverbinding flink aan betrouwbaarheid. Door de komst van nieuwe technologieën op telefoniegebied wordt ISDN overbodig en te duur om nog langer te onderhouden. Het aantal ISDN-aansluitingen is in de laatste jaren flink gedaald. Van 2017 naar 2018 vond er een daling plaats van 30%. Daarom stopt KPN met deze dienst.

Nieuwe mogelijkheden

Veel bedrijven maken nog gebruik van deze vorm van telefonie en zullen dus moeten uitwijken naar een alternatief. Moeten of mogen? Het is namelijk de uitgelezen mogelijkheid om een telefonie oplossing te kiezen met veel nieuwe mogelijkheden, zoals:

  • Mobility: steeds meer medewerkers hebben een mobiele telefoon van de zaak. Vast-mobiel integratie geeft deze groep gebruikers mogelijkheden om de mobiele telefoon volwaardig onderdeel te laten zijn van het bedrijfsnetwerk. Denk hierbij aan doorverbinden, centraal telefoonboek, etc.
  • Bereikbaarheid: met behulp van de nieuwe technologieën gaat de bereikbaarheid enorm omhoog. Is een medewerker niet op de vaste werkplek? Ook onderweg, op een flexplek of in geval van thuiswerk is de medewerker uitstekend bereikbaar en kan hij ook gemakkelijk contact leggen met collega’s.
  • Efficiëntie: er wordt veel minder onnodig doorverbonden of getracht om iemand te bereiken. Zo is het altijd inzichtelijk wie beschikbaar is. Ook zijn er uitgebreide callcenter-functionaliteiten en call-recording mogelijk die van grote waarde zijn voor de receptie, centrale en supportdesk. Ook komen er veel minder telefoontjes op de verkeerde plaats aan, wat leidt tot meer efficiëntie en een hogere klanttevredenheid.
  • CRM-koppeling: in het CRM-systeem van het bedrijf staat veel waardevolle informatie. Het is mogelijk om een koppeling te maken van de telefooncentrale, waardoor deze gegevens beschikbaar zijn voor alle telefoongebruikers. Ook zie je direct op het display wie er belt. Dit maakt het voor medewerkers gemakkelijk om sneller contact te leggen met klanten/relaties en iedereen maakt dus gebruik van dezelfde database, waardoor deze ook beter up-to-date wordt gehouden en aangevuld.

 

werkplek telefoon

 

Welke ISDN alternatieven zijn er voor het bedrijfsleven?

De noodzaak om over te stappen is er en de alternatieven geven de organisatie een aanzienlijke kwaliteitsimpuls. Wij hebben de opties voor je uiteen gezet:

  1. VoIP (cloud telefonie)

VoIP, voluit Voice over IP, is de nieuwe standaard voor zakelijke telefonie. De telefooncentrale op je locatie wordt vervangen door een virtuele centrale in de cloud. De ISDN-lijnen worden niet langer gebruikt. In plaats daarvan ga je bellen via het internet (over het IP-netwerk).

Buiten het feit dat je hiermee veel nieuwe functionaliteiten en een betere geluidskwaliteit krijgt, wordt ook aanzienlijk op de kosten bespaard. Denk je hierbij aan lagere abonnementskosten, goedkopere gesprekstarieven en minder beheer-, onderhouds- en hardware kosten. Bovendien win je hiermee aan flexibiliteit, omdat het een stuk eenvoudiger wordt om het aantal gebruikers te verhogen of verlagen.

  1. SIP Trunk

De bestaande ISDN-centrale kan ook aangesloten worden op een zo geheten SIP-trunk. Deze oplossing is een tussenstap naar VoIP / Cloud Telefonie en is geschikt voor organisaties die de bestaande, fysieke ISDN centrale wensen te behouden en geen grote wijzigingen willen binnen de huidige omgeving. Bijkomend voordeel is dat bij de SIP Trunk het nummerblok al bekend is en dat een migratie naar hosted telefonie zonder bedrijfsonderbreking kan plaatsvinden.

De telefonie oplossingen van ACA IT-Solutions

Het biedt vele voordelen om te kiezen voor de telefonie oplossingen van ACA IT-Solutions. Wij bieden de beste alternatieven voor ISDN en bovendien verzorgen we een naadloze integratie met jouw ICT-omgeving. Hierdoor heb je een centraal aanspreekpunt. Wil je meer weten over de uitfasering van ISDN, de alternatieven en de keuze die het best past bij jouw organisatie? Wij komen graag vrijblijvend bij je langs voor het bespreken van een migratieplan en een effectieve realisatie van de oplossing die je kiest. Neem contact met ons op voor meer informatie en advies.