Hoe Ensa Machine Bouw de IT-doemscenario's minimaliseert

 

Hij lag er nog nét niet wakker van. Maar Martijn van de Ven van Ensa Machine Bouw in het Brabantse Eersel
weet nog precies hoe verontrustend de staat van zijn IT-systemen was. ‘We moesten alles snel naar een hoger
niveau tillen.’ Met een flinke groeiperiode achter de rug heeft Ensa Machine Bouw in 2022 eigenlijk weinig te
klagen. Toch klopt de fabrikant van sigarenproductiemachines aan bij ACA IT-Solutions. De reden: het IT-netwerk
is sterk verouderd. “De druk op onze IT-systemen is de afgelopen jaren enorm toegenomen”, zegt Van de Ven, die
het bedrijf in 2012 samen met zijn zus overnam van hun ouders. “We wilden bijvoorbeeld meer in de cloud gaan
werken en sinds COVID werken we veel meer digitaal.”

Brandjes blussen
Het IT-bedrijf waar Ensa op dat moment mee samenwerkte, was niet berekend op die veranderingen en door de groei die het bedrijf doormaakt, moesten er vaak ‘brandjes geblust worden’. Accountmanager Dave Mels van ACA IT-Solutions herkent de situatie die Van de Ven omschrijft. “De systemen waren traag en werkten niet goed met elkaar samen”, vertelt hij. “Er ontstonden inlogproblemen. Verder was er geen redundantie op de server, waardoor er bij uitval geen tweede server beschikbaar was als achtervang.” Ook de firewall, de beveiliging van de mailserver en de algehele stabiliteit van het netwerk zijn op dat moment onvoldoende. Dit zijn essentiële punten die de cyberweerbaarheid van de organisatie en de continuïteit van de bedrijfsprocessen in gevaar brengen.

Van generalisten naar specialisten
Ensa’s directeur herkent de constatering van ACA IT-Solutions. “We werden geconfronteerd met enkele onaangename verrassingen binnen de oude omgeving, waardoor we alles snel naar een hoger niveau moesten tillen”, aldus Van de Ven, die bovendien merkt dat algemene IT-kennis binnen de interne organisatie tegenwoordig niet meer voldoende is voor zijn bedrijf. “Generalisten waren 25 jaar geleden nog goed genoeg, maar nu doe je de organisatie daar tekort mee. Je hebt specialisten nodig.”

Die specialistische kennis is zeker voor Ensa Machine Bouw geen overbodige luxe. De Noord-Brabantse onderneming levert sigarenmachines aan bedrijven over de hele wereld. Van de Ven: “Als onze servers het niet doen, zit iedereen stil. Technici, tekenaars, engineers… Dat heeft een enorme impact.” De voortgang van projecten komt hierdoor in het geding en dat is een onwenselijke situatie, zowel financieel als operationeel.

De directeur vertelt dat er meer dan eens IT-doemscenario’s in zijn hoofd rondspookten. Bijvoorbeeld over de vraag of de back-up wel liep of over het bewaken van data-integriteit. Kortom, Van de Ven wil geen lapmiddelen meer, maar zoekt naar een structurele oplossing voor Ensa Machine Bouw. Die vindt hij bij ACA. De IT-dienstverlener begint het project met een verbeteradvies en het maken van een stappenplan met tijdsinschatting. Bovenaan de to-do-lijst staat het vervangen van de SQL-server voor de software die Ensa gebruikt om ontwerpen en productietekeningen te maken. Daarna is de overdracht van het netwerkbeheer aan de beurt.

Onze IT is van een C-niveau naar inmiddels een B- of een A-niveau gegaan en ontwikkelt nog altijd door. En dat zonder dat onze medewerkers daar in hun werkzaamheden veel van gemerkt hebben. Dat is heel positief.

Martijn van de Ven Directeur, Ensa Machine Bouw

Vertrouwen op advies
Dan komt Ensa vlak na de start van de samenwerking met ACA zonder operations manager te zitten. Aangezien deze manager ook de IT-portefeuille beheerde en er op dat moment een groot aantal aanpassingen op de planning staat, komt het vertrek op een onhandig moment. Ensa en ACA besluiten te schakelen. Van de Ven, zelf zonder IT-achtergrond, neemt de samenwerking op zich. Hij zal moeten vertrouwen op de adviezen die hij krijgt. Voor ACA betekent het communiceren met de opdrachtgever in minder technische termen.

Accountmanager Mels vertelt: “Wij zijn niet uitsluitend een hard- of softwareleverancier. Wij richten ons op de drie-eenheid van beleid, techniek en mens. Dat betekent dat we niet alleen de technische kant aanpakken, maar er ook voor zorgen dat de oplossingen goed passen binnen de organisatie en door de medewerkers worden gedragen.” Volgens Mels is dat een toegevoegde waarde van ACA: schaalbare oplossingen bieden, de klantbehoefte centraal stellen en proactief ideeën aandragen. Ook de vaste contactpersonen bij ACA dragen bij aan de samenwerking, merkt Van de Ven. “Ik kan gewoon bellen en even overleggen met de juiste persoon. Dat is een groot pluspunt van de samenwerking met ACA.”

IT op A-niveau
De samenwerking met ACA geeft Van de Ven rust op IT-gebied. “Onze IT is van een C-niveau naar inmiddels een B- of een A-niveau gegaan en ontwikkelt nog altijd door”, aldus de directeur. “En dat zonder dat onze medewerkers daar in hun werkzaamheden veel van gemerkt hebben. Dat is heel positief.” De verbeterde IT-systemen geven ook meer ruimte om na te denken over de toekomst. Of Ensa Machine Bouw een andere koers gaat varen nu roken minder populair wordt? Voorlopig niet. “De sigarenliefhebber is toch net een ander type dan de sigarettenroker”, weet de eigenaar. “Als de industrie krimpt, zullen wij de laatste toeleverancier zijn die nog overeind staat.” Dat neemt niet weg dat Ensa Machine Bouw altijd kijkt wat er nog beter kan. Van de Ven: “Ontwikkeling zit in het hart van ons bedrijf. We zijn altijd samen bezig de machines te verbeteren en daarbij hoort een bijpassende IT-omgeving die betrouwbaar is en meegroeit.”

Bij ACA richten we ons op de drie-eenheid van beleid, techniek en mens. Dat betekent dat we niet alleen de technische kant aanpakken, maar er ook voor zorgen dat de oplossingen goed passen binnen de organisatie en door de medewerkers worden gedragen.

Dave Mels 1
Dave Mels Accountmanager, ACA IT-Solutions
Klantverhaal downloaden

 

Advies & ondersteuning

Bij ACA IT-Solutions, onderdeel van Crowe, draait alles om de drie-eenheid Beleid, Techniek en Mens. Elk vraagstuk is een samenspel van deze elementen. Dat leidt tot innovatieve IT-bedrijfsoplossingen, waarbij continuïteit, beschikbaarheid en veiligheid essentieel zijn. Daarmee bereiken onze klanten een onderscheidend resultaat.

Contact
Wil je meer informatie of een afspraak maken? Neem dan contact met ons op via onderstaande contactgegevens:

040 – 8 800 100
[email protected]