Techniek

Jan reed in een DAF, Gerard bestuurde Iveco’s. De rallytrucks werden door henzelf in Son gebouwd. Een van de eerste woorden die Gerard kon uitspreken was ‘DAF’, van de bekende fabrikant aan de andere kant van Eindhoven. Het bedrijf, dat naast werkplaatsen uit een half miljoen vierkante meter opslagruimte bestaat, was het speelterrein van de kleine Gerard. Hij groeide op tussen de vrachtwagens in de wereld van het internationale transport. Nog voor zijn rijbewijsleeftijd reed hij er rond in alles waarin maar een sleutel en een stuur zat, zoals hij het zelf uitdrukt. “Het was voor mij één grote speeltuin.”
Anno 2023 is De Rooy Transport marktleider in truck- en tractortransport. Dat is de core business, aldus De Rooij. In 2009 namen ze afscheid van het transport van personenauto’s en volumetransport. Internationaal trucktransport was een Europese nichemarkt en dus fi nancieel veel aantrekkelijker. Er werken 800 mensen voor De Rooy, onder wie 600 chauffeurs. De meesten uit Oekraïne, dus dat was wel een ding toen dik een jaar geleden de oorlog uitbrak. Het vertrek van chauffeurs die terugkeerden naar huis kon uiteindelijk worden opgevangen.
Zoals De Rooy tot nu toe elke crisis overleeft, zegt hij. Gerard ging naar school in Eindhoven, volgde een paar jaar les aan de autotechniekschool in Valkenswaard en was zestien jaar toen hij bij DAF ging werken als laadmeester. Hij verliet het ouderlijk huis in België om in de oude familiewoning op het bedrijfsterrein te gaan wonen. Vanzelfsprekend volgde hij vader Jan op. Dat ging niet zonder slag of stoot. Gerard moest bewijzen dat hij de job aankon.
Lees het volledige interview met Gerard de Rooij. Het interview is verschenen in het glossy magazine Nuance van onze moederorganisatie Crowe Foederer.
Klik hier